annyong . welcome everybody . don't forget to follow + comment . thx . !
FT Island Pictures, Images and Photos
annyeong haseyo F.T Island . shinee tk lupa jugak .

Sabtu, 12 September 2009

pesanan dari Dr.Fadhilah Kamsah

salam .
aku nak buat post .
Dr.Fadhilah Kamsah ?
siapa ta kenal beliau !
setiap kali bukak t.v ,
nak tengok ceramah ,
muka beliau larr yang di syorkan . !
maklumlah ,
penceramah yang paling famaous .
huhuhu :D .
Dr.Fadhilah Kamsah menulis ........Assalammualaikum. ......
Masa saya kecik-kecik dulu,mak selalu sangat suruh saya habiskan belen-belen( sisa-sisa) nasik yang dia makan ...dan pagi-pagi sebelum pergi sekolah,mak akan tuangkan air teh untuk saya minum itu dan macam biasa,mesti ada sikit belen ... tapi taklah everytime secara puratanya seminggu sekali mesti ada mak suruh buat macam itu ...Dan sampailah saya dah besar panjang nie pun situasi ni still berjalan ....either belen makanan mak atau abah ... tapi kalau belen makanan anak-anak memang jadi satu kepantangan bagi mak atauabah untuk habiskan... kami kena habiskan sendiri atau akan dihabiskan oleh adik beradik yang lain ... samada kami perasan atau tidak....so satu hari itu,tergerak nak tanya pasal isu ini kat mak ... Akhirnya mak dedahkan bahawa memang purposely diabuat macam itu sebab itu petua yang dia dapat dari arwah mak mentua diasendiri...arwah tok perempuan kami lah sebelah abah ....mak kata,supayahati anak-anak sentiasa melekat kat mak bapak...dan saya sendiriakui kesannya .....makin umur kita meningkat,hati kita senantiasa belas tengokmak bapak kita yang makin tua itu.. Kalau kena marah ke kena tengking ke memang kami adik beradik diam membisu..jer lah namanya nak menjawab balik memang takdak walaupun kita tahu yang kita betul dan mak pesan,dah ada anaksendiri esok ...jangan sekali-kali makan lebihan makanan anak... samalahceritanya..dan mak kata jugak, pagi-pagi jumaat masa dia bancuh air untukkami semua,dia akan selawat 3 x dan berdoa semoga kami selamat pergi danselamat balik ...dan guru saya pesan, antara kesan terbesar bagi ibu bapayang tidak menunaikan solat maghrib ialah,mereka- mereka ini akan Allahcabut rasa hormat anak terhadap mereka ... solat berjemaahlah dengananak-anak tiap kali waktu maghrib ... kalau ada lebih dari sorang anak,suruhsorang azan dan sorang Qiam ... kemudian berganti-ganti bacakan doa lepassolat...ini yang kami sekeluarga amalkan sampai sekarang ... Saya personally memang cukup malu kalau tak sempat solat jamaah maghrib dengan mak abah secara praktiknya,inilah yang palingpaling paling berkesan sekali ....tak caya try buat ...solat jamaah dengan anak-anak tiap kali maghrib .... dapat semua waktu lagi baik...sangat besar :D .
p/s : post nieh aku amik kat laman web pibgsktu.net/ . laman web sekolah aku . so , aku copy and paste kat blog . oke ;p .
salam ! salam ! salam ! salam ! salam ! salam ! salam !

0 dot: